Gretaeffekten har fått oss att klimatstrejka och tågskryta. Har man inte tillräcklig källtillit till
klimatnödläget som sägs råda, men ändå skäms lite för sitt beteende, får man vackert ta och
smygflyga.
Vilket år vi haft, va? Jag minns tillbaka på 2019 som året då vi lät vår popcornhjärna vila med
mindfulness och ASMR, kanske i syfte att hitta sin ikigai. Samtidigt har världen i allmänhet,
och språkvärlden i synnerhet, karaktäriserats av klimatdebatten. Åtminstone tyder Språkrådets nyordslista på det.
Vissa nyord gjorde mig förtjust, medan andra kändes, om inte tråkiga, så irrelevanta. I alla
fall för mig. Några av dessa var deplattformering, beteendedesign och syssna. Men så är det
väl ofta, allt kan inte glädja alla. På min topplista hamnar menskonst och dra åt helvete-kapital.
Menskonst är finurligt, eftersom det inte är vad man tror det är. Det syftar inte
nödvändigtvis på en tavla målad med mensblod. Inte heller en skulptur föreställande en
blodig livmoder. Menskonst är, enligt Språkrådet, konst som ”utmanar normer och tabun”.
Att ordet för normbrytande konst fick just ordet menskonst är ju ganska roligt. Eller
irriterande, jag har inte riktigt bestämt mig än.
Det andra nyordet på min topplista; dra åt helvete-kapital, är ett allvarligare ord som speglar
samhällsdebatten. Språkrådet skriver att ett sådant kapital är ”sparade pengar som kan
användas för att plötsligt bryta upp från en relation”. Det är bristen på dra åt helvete-kapital
som är ett problem, framförallt för kvinnor. Att kunna lämna sin partner förutsätter att man
har möjlighet att hitta ett eget boende, och att man kan försörja sig själv (och eventuella
barn). Saknar man ett dra åt helvete-kapital vågar man kanske inte be sin partner dra åt
helvete.
Avslutningsvis: en önskan för framtida nyord. Jag ser gärna att begreppet ”exkluderande
design” tas in i 2020 års nyordslista. Kanske kommer händelsen i Gävle, med ett kommunalt
bolag som satte staket runt ett varmluftsutblås för att hindra en hemlös man från att sova
där, skapa en trend kring fenomenet. Ska vi kalla det dra åt helvete-design?
SANNA SVÄRD
Reporter