Butiker och konsumenter vill ha en hållbar julhandel

Butiker och konsumenter vill ha en hållbar julhandel

Julhandeln påverkas av rådande klimatkris. Kunder och butiker visar hänsyn till konsumtionens miljöpåverkan och vill till största mån använda miljövänliga produkter.
Att handla svensktillverkat, begagnat eller obesprutade teer kan vara alternativ till årets julklappar.

Kullerstenen är våt av duggregnet och den blänker i skenet från gatans julbelysning. Klockan är halv tre och himmeln har redan mörknat. Souvenirbutiker, caféer och restauranger trängs längs den smala passagen. Ett julinrett skyltfönster lockar in i värmen och på en skylt vid ingången står det tydligt ”Hand crafted”.

I den minimala butiken med fokus på handgjort finns allt som kan behövas till vinter- och juletid. Julgranshängen märkta i rött, grönt och blått täljda till hästar, renar och älgar. Även antikstöpta ljus, stickade vantar, mössor och sockor i ull. Allt med märkningen ”made in sweden”.

Omar Alantrash, 35, står vid den gammaldagsa kassaapparaten och hälsar kunder välkomna in i butiken. Han berättar att julhandeln har dragit igång ordentligt sedan julmarknaden öppnades i Gamla Stan den 23 november. De har under första veckan sålt för mer än vad de gjorde vid samma tidpunkt förra året. Det här året förväntas den svenska julhandeln, enligt HUI, uppgå till cirka 80 miljarder kronor vilket innebär en ökning på tre procent mot föregående år. Vad butiken säljer mest av runt juletid är julkort, julpynt och stickade mössor och sockor i ull.

– Många av kunderna som kommer in vet vad de vill ha, säger Alantrash och berättar om stamkunderna som år efter år kommer in till butiken för att köpa sina julklappar.

Dörren öppnas och en kvinna kliver in i butiken, i famnen håller hon en stor halmbock. Alantrash vänder sig mot kvinnan med ett leende.

– Det här är butiksägaren, förklarar han.

Harriet Johnson, 63, berättar att butiken funnits i 21 år och att hon, som uppvuxen på 70-talet, aldrig velat använda sig av plast. Även i butiken är hon noggrann med att inte köpa in
plastsaker. Till sina leverantörer har hon bett om att det som går inte ska levereras inplastat. Alantrash visar upp de påsar som kunderna erbjuds och förklarar att det är bio-bags, ett komposterbart alternativ till plastpåsar.

På Stortorget i Gamla stan står julmarknaden inklämd mellan byggnaderna. De faluröda bodarna bildar en labyrint där människor strosar runt, runt, runt. Vid varje stånd stannar de för att titta på dörrkransar, smaka olika honungssorter eller känna på handgjorda keramikkoppar. Lena Norling, 50, står utanför en vagn med en pappersmugg i handen. Det ryker ur den och doftar sött av glögg. Hon berättar att hon i år inte ska ge bort särskilt mycket julklappar och att hon försöker hålla ner sina inköp. De klappar som väl köps ska vara sånt som verkligen behövs.

– Vi bara köper och köper och köper, säger Norling och förklarar att hon inte vill bidra till överkonsumtion.

Att handla begagnat är något som blivit populärt i samband med miljödebatten. Förra året blev ”det återvunna plagget” utsett till årets julklapp. Norling tycker att det är bra med fokus på begagnat och tror att det kommer bli mer populärt med yngre generationer.

I en av Gamla stans hörnor finns en nyöppnad te-butik. Hela butiken går i en dovt gröngrå färg och teburkarna står på rader hela vägen upp till taket. I butikens mitt står en väldig julgran dekorerad med enbart belysning. Även runt julgranen står burkar med olika te-sorter staplade.

Tyra Zetterlind, 18, har arbetat i butiken sedan invigningen och tycker det är roligt att se hur olika kunderna är. Hon berättar att det är blandad kompott turister och stockholmsbor. Butiken är särskilt uppskattad av de som bor i alldeles närheten.

I tid med miljökrisen och människors vilja att minska den materiella konsumtionen tror Zetterlind att te kan vara ett bra komplement. Allt te som säljs i butiken är av hög och hållbar kvalitet. Inget får vara besprutat.

– Te har funnits i alla år och kommer alltid att finnas. Det är en populär julklapp, förklarar hon och börjar gå runt den stora granen.

Hon pekar på en burk med etiketten Christmas Blend och berättar att det är smaken som säljer bäst vid den här årstiden. Det finns också ett te med glöggsmak som är väldigt populärt.

HENNY PEDERSEN
Reporter

IMG 0473
Tyra Zetterlind visar te-sortimentet
IMG 0438
Lena Norling, mitt i julhandeln
Stäng meny